Wat kun je allemaal met de paal?

Wat kun je allemaal met de paal?

In uitzending negen zagen we de negenjarige Enya. Haar sport is paaldansen en dat doet ze al bijna haar hele leven. In april is ze derde geworden op het NK paaldansen en ondanks dat het er makkelijk uitziet, is het verrassend moeilijk!

Paaldansen is namelijk een combinatie tussen dans en turnen waarbij je kunstjes aan een verticale paal doet. Je moet kracht hebben en lenig zijn. Ook moet je ontzettend veel controle hebben over al je spieren in je lichaam.

Er zijn ontzettend veel verschillende oefeningen die je kunt doen aan de paal. Hieronder een uitleg van de oefeningen die Enya het leukst vindt om te doen.

Dit is de Helikopter. Bij deze oefening hang je ondersteboven aan de paal terwijl je in de lucht een split maakt. Omdat je benen op de wieken van een helikopter lijken, heet de oefening de Helikopter.

de helikopter

 

  Deze oefening heet Butterfly Extended. Deze oefening heet zo omdat je lichaam op een vleugel van een vlinder lijkt.
butterfly extended

Deze oefening heet de Flatliner. In het Engels betekent een flatliner dat je hart ermee opgehouden is. Het is het horizontale lijntje op een hartmonitor. Gelukkig is het in de paaldans sport heel letterlijk genomen en maken ze dus een rechte lijn met hun lichaam.
flatliner

Dit is de Allegra, Enya’s favoriete oefeningen aan de paal.

Allegra

Deze oefening heet de Cliffhanger. Voor deze oefening moet je zowel sterk als lenig zijn. Je houdt jezelf namelijk alleen met je been hangende aan de paal. Zodra die wegglijdt glij je van de paal af.

 Cliffhanger

Wil jij meer paaldansoefeningen zien? Neem dan even een kijkje op Pinterest. Daar staan ontzetten veel verschillende paaldansoefeningen op

Tags: