Zo voorkom je dat je teveel sport

Sporten is gezond dat weet iedereen, maar als je deze week de aflevering van Noon over gezondheid hebt gezien weet je ook dat teveel dezelfde sport doen, zelfs heel ongezond is. Maar hoe weet je nou wanneer je teveel sport?

Het belangrijkste is om naar je lichaam te luisteren.  Een beetje pijn is niet erg, maar als het echt heel veel pijn doet en je dagen na het sporten nog steeds last hebt is het misschien om het een beetje rustig aan te doen. Want als je dat niet doet dan kun je misschien heel lang niet sporten.

In deze video geeft fysiotherapeut Robert tips over wat jij moet doen als je denkt dat je geblesseerd bent.

Doorgaan met sporten kan dan zorgen dat je later nog langer niet kan sporten. Luisteren naar je lichaam is makkelijk, maar precies weten wanneer je teveel sport is lastig. Daarom hebben verschillende landelijke sport organisaties regels over hoeveel jij mag sporten.

Die regels betekenen niet dat je perse zoveel moet sporten, het is wat jouw lichaam maximaal aan kan voordat het blijvend schadelijk wordt. Als je bijvoorbeeld in 2005 of 2006 bent geboren mag je maximaal 6,4 kilometer hardlopen. Maak je geen zorgen je wordt niet gearresteerd als je meer loopt, maar de atletiekunie raadt het wel af.

Ook in andere sporten gelden limieten. Zo ook bij het mountainbiken, wielrennen en alle andere fietssporten. De sportorganisatie van die sporten zegt bijvoorbeeld dat je niet meer dan zes uur per week mag trainen. En dat je maximaal mee mag doen aan 4 races per maand.

En zo zijn er voor heel veel sporten regels over hoeveel sporten slim is.

Ook heel belangrijk is variatie, iedere week dezelfde training is naast saai ook nog eens ongezond.